Stage GDI - Reisverslag uit Langenboom, Nederland van Jilt Schayik - WaarBenJij.nu Stage GDI - Reisverslag uit Langenboom, Nederland van Jilt Schayik - WaarBenJij.nu

Stage GDI

Door: jiltvanschayik

Blijf op de hoogte en volg Jilt

03 Oktober 2011 | Nederland, Langenboom

In het kader van de minor Global Development Issues ga ik mijn meesterproef in Nepal doen. Ik ga daar vier weken in een gastgezin wonen. Voor stichting Maya ga ik de volgende werkzaamheden uitvoeren:

Organiseren van een voetbaltoernooi

Stichting Maya is in Nepal actief in de Harpan vallei. De stichting is juist hier actief omdat hier de armoede het grootst is en de nood hoog.
Stichting Maya ondersteunt het onderwijs in een zestal dorpjes in deze vallei. De scholen in deze vallei werken nauwelijks samen en zien elkaar voornamelijk als concurrenten. Ze strijden om de hoogste ‘slagingspercentages’ en wrang genoeg ook om het geld van de stichting. Het probleem hiervan is dat ze elke keer zelf ‘de schoen moeten uitvinden’ i.p.v. dat ze gebruik maken van elkaars kennis. Verder worden hierdoor de toch al schaarse lesmiddelen niet uitgewisseld.

Om dit probleem tegen te gaan is door stichting Maya een overkoepelende organisatie opgericht die alle scholen in de vallei vertegenwoordigt. Overleg en gezamenlijk goed onderwijs geven blijft echter lastig. Daarom is tegelijkertijd met mijn verblijf een student bestuurskunde actief in de vallei. Deze student heeft als doel de overkoepelende organisatie te ‘reorganiseren’ zodat deze daadwerkelijk voor een betere samenwerking tussen de scholen gaat zorgen, met als beoogd eindresultaat beter onderwijs in de Harpan vallei.
Een belangrijk middel hierin is het organiseren van een voetbaltoernooi tussen de zes scholen uit de vallei. Met het motto sport verbroederd, heeft het toernooi samenwerking en plezier hoog in het vaandel staan.

Taak: Het opzetten en tot uitvoering brengen van een voetbaltoernooi tussen de zes scholen uit de Harpen vallei.

Inventariseren van rookloze ovens

In Nepal wordt gekookt op houtvuur. Helaas zijn open vuren schadelijk voor de gezondheid en voor het milieu. Stichting Maya bouwt daarom ‘moderne’ kleiovens met schoorstenen. Probleem is dat gezinnen vaak niet goed weten hoe ze de ovens moeten onderhouden. Voor Stichting Maya ga ik in Nepal bij een 200-tal gezinnen inventariseren of ze een rookloze oven hebben en, zo ja, of ze die goed gebruiken.

Taak: Gezinnen bezoeken, foto’s maken, vastleggen in database. Gebruik van ovens uitleggen. Kapotte ovens doorgeven aan reparateur. Af en toe ook zelf de handen uit de mouwen steken en helpen met kleine reparaties of onderhoud.

Na afloop van mijn stage ga ik twee weken door Nepal en Noord-India reizen. Hierna vlieg ik door naar Mumbai om daar te beginnen aan mijn strategische stage van 5 maanden bij Volkswagen, India.

• 03 Oktober 2011 - 17:28

Bram:

Jij en de handen uit mouwen steken, Jilt toch! komt het toch nog is geod met de wereld hahaha.

Veel succes

Verslag uit: Nederland, Langenboom

Jilt

I am an honest, hard working person looking for a trainee program that provides opportunities for furthering my career in the International sector. I am reliable, responsible, well organized, creative and willing to learn new skills. My strengths include good leadership and communication skills, great fitness and motivation. I am friendly, enthusiastic and love to meet new people.

Actief sinds 03 Okt. 2011