It happens only in India - Reisverslag uit Bombay, India van Jilt Schayik - WaarBenJij.nu It happens only in India - Reisverslag uit Bombay, India van Jilt Schayik - WaarBenJij.nu

It happens only in India

Door: jiltvanschayik

Blijf op de hoogte en volg Jilt

13 April 2012 | India, Bombay

Zo kort voor het weekend nog even een verhaaltje. Hopelijk zorgt het voor enig verlichting op de lange vrijdag middag. Al denk ik dat er weinig verander is sinds ik vertrokken ben en 90% van jullie al midden in het weekend zit... Het zou me verbazen als ik er ver langs zit!

Dan nu mijn verhaal over de afgelopen maand. Het begon allemaal op een warme zaterdag in maart. Volkswagen India bestond 5 jaar en dat moest groot gevierd worden. Het toeval bestond dat het gevierd werd op 17 maart, tevens St. Patricksday dit jaar. Het zal jullie dan ook niet verbazen dat het feest die middag begon in de ‘biergarten’ en eindigde in ‘the Irish House’ wat er in de tussentijd precies gebeurd is laat ik in het midden, maar het is iets geweest met eten, drinken en iets anders. ;-)

Afijn dat de avond eindigde in ‘The Irish House’ is niet helemaal correct. Vanaf daar moesten we namelijk nog 15 kilometer met de auto naar het noorden van Bombay reizen. Waar we natuurlijk een taxi hadden kunnen nemen, besloten we dat we net zo goed met onze beschonken Indiase collega van Audi mee konden rijden. Om de gezelligheid te vergroten meteen maar met 7 man in de veels te kleine 5 persoons auto gesprongen, why not? Toen iemand vervolgens vroeg wat te doen als we politie tegen komen was het antwoord een simpel stappenplan.

1 Wie niet waagt wie niet wint (Proberen door te rijden - in de helft van de gevallen laten ze je gaan en hoef je niet te stoppen voor een politiefuik)

2 Vriendelijke manier (De politie in de lokale taal aanspreken - Na een kort gesprek komt het er meestal op neer dat als je zegt dat je meteen naar huis gaat, je door mag rijden)

3 Worst case (Je moet de politie omkopen – meestal is 200 roepies genoeg)

It happen’s only in India.

Sindsdien probeer ik me steeds in te beelden hoe deze strategie in Brabant zou werken. Waar ik me nog wel een reactie van de politie kan inbeelden bij stap 1 het doorrijden, kan ik me maar moeilijk een voorstelling maken van de reacties bij stap 2 en 3. Degene die dan ook: Hej, wa motte gij of ge mot nie maauwe en vervolgens die zelfde wout voor 3 euro probeert om te komen, mag zijn verhaal en vooral de afloop met mij delen. ;)

Nu we het toch over omkoping hebben.. Als je door rood ligt rijd kun je de wouten omkopen voor z’n 50 roepies, dat is iets minder dan 1 euro. De bewaker die je toegang tot het strand moet verlenen vanaf ons zondagse zwembad hanteert een zelfde tarief. Huh, betalen om naar het strand te mogen? Jeb, bij het hotel zijn ze immers van mening dat de Indiërs op het strand gevaarlijk zijn(ook een mooi verhaal trouwens) en na het betalen van 50 roepies zijn het opeens lieve mensen of zoiets..

It happens only in ...

Is dan alles te koop in India? Neej niet alles zo hebben ze bijvoorbeeld geen stampot, gehaktballen, frikandellen, kroketten of satesaus Xd. Verder is de politie bij ernstigere vergrijpen niet omkoopbaar. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan het omhelzen, laat staan kussen, van je vriendin bij het uitstappen van een Riksja.. Pats 1500 roepies, hoe haal je het in je hoofd! Dit was enkele weken terug voorpagina nieuws in Bombay. In de zelfde krant stond enkele dagen later dat twee ministers waren betrapt bij het bekijken van porno op hun mobiele telefoon tijdens een ministerraad en je raad het al ze kwamen er in eerste instantie nog mee weg ook, het zou immers om een educatieve documentaire gaan…

It happens ...

Als je in ogenschouw neemt dat Bombay meer dan 20 miljoen inwoners heeft, waarvan het grootste deel geen eigen persoonlijke ruimte heeft snapt je dat ze opzoek gaan naar privacy. Zeker als je daarbij ook nog eens optelt dat het zelfs voor de niet gelovige Indiër verboden is om samen te wonen voor het huwelijk. Wat ik dan weer niet snap is de locatie die ze zoeken voor hun privacy: de vluchtstrook op de drukste snelweg van Bombay. Deze is s’avonds bezaaid met verliefde stelletjes. Om je hiervan een goede voorstelling te kunnen maken moet je denken aan de parkeerplaats bij de reekse bossen, beeld je in dat er een immense tribune omheen staat vol met mensen die allemaal op hun vuvuzela blazen (hier toeterend verkeer) en de geur van megastallen (hier uitlaatgassen) Waar ik dan wel weer bewondering voor heb is hoe die Indiërs het flikken om hun vriendin zo gek te krijgen dat ze hier mee instemmen… In Nederland is het immers al lastig zat om ze mee te krijgen naar de bioscoop laat staan naar de reekse bossen + tribune vol vuvuzuela’s + de geur van megastallen.

It …

Om af te sluiten dan nog maar een grappig feitje. In Bombay kunnen ze je garanderen dat je pizza er binnen 30 minuten is anders krijg je hem voor de helft en soms gratis. Voor de ambulance daarentegen is zelfs een garantie van 2 uur niet mogelijk.

Verder gaat alles hier zijn gangetje. Afgelopen week ben ik samen met ons pap naar de Volkswagen fabriek in Pune geweest en naar Kerala in Zuid India. Zie foto’s. Daarnaast ga ik over twee weken acht dagen naar Sri Lanka en het weekend daar op naar Goa. Living the good life!

Fijn weekend iedereen en succes SES, het is weer eens tijd voor drie punten!

• 13 April 2012 - 12:36

King Roshan:

Top verhaal! Mooi inkijkje in het blijkbaar maffe India. Aanpassen aan deze gekheid lijkt me in jou geval prima te doen. ;-)

En onderschat de Hollandse werkmentaliteit niet he, 14.35 and still going strong! :P

Ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal en natuurlijk de foto's!

• 13 April 2012 - 13:51

Wat gebeurt er eigenlijk als je de politie niet omkoopt? Echt mooie foto's, als ik hier geen stamppot had (want dat vind ik zó lekker..) dan zou ik bijna jaloers worden. Goa, Sri Lanka.. Je hebt toch wel tijd om terug te komen voor de Nepal reunie he? ;-)

Overigens is het inmiddes en wordt hier nog steeds héél hard gewerkt! ;-)

• 13 April 2012 - 18:13

Harold:

Zow zow, fantastisch verhaal. Soms verlang je toch wel weer naar de echte 'taxi mercedes' uit Nijmegen. Die al agressief wordt, voordat hij zijn geld heeft, dat zul je daar vast niet meemaken....:p
    Soort van Reekse bossen langs de snelweg, wie weet een nieuw marketingconcept voor Nederland?

• 14 April 2012 - 13:57

Jilt:

Haha serieus Rob en Niamh? Goed bezig! denk ik.. :p Is er al een datum voor de reünie gepland dan? Denk dat als ik terug kom jij in Amerika zit??

Whaha dat was inderdaad een leuk ritje :) Hmm.. daar moeten we als ik terug ben maar eens over brainstormen ;)

• 22 April 2012 - 14:57

Kimm:

Heey broertje;)

Hoe istiej daarzoo!! Wat eensupergave foto's! En op een olifant zitten, ik ben jaloerss haha!!
    Heel veel plezier nog!!

Liefs Je zusje;)