Bombay, Mumbaiker, Volkswagen - Reisverslag uit Bombay, India van Jilt Schayik - WaarBenJij.nu Bombay, Mumbaiker, Volkswagen - Reisverslag uit Bombay, India van Jilt Schayik - WaarBenJij.nu

Bombay, Mumbaiker, Volkswagen

Door: jiltvanschayik

Blijf op de hoogte en volg Jilt

21 Februari 2012 | India, Bombay

Het is alweer even geleden dat ik iets heb laten horen. In de afgelopen weken ben ik volledig ‘ingeburgerd’ in Bombay. In tegenstelling met Nederland hoef je hier geen speciale cursus te volgen, je moet slechts aan een aantal basisvoorwaarden voldoen:

- Een slaapplek. Je kunt hierbij denken aan een appartement, hotel of je eigen Riksja, maar nog liever hebben ze hier dat je iets dichter bij de natuur blijft. Onder een boom, op het strand of gewoon op straat, het mag allemaal.
- Net doen alsof je de nationale ‘sport’ Cricket leuk vind.
- Op de meeste onregelmatige tijdstippen en plaatsen de vieste rochels uitspugen. (Indiaas 2de nationale sport)
- Toeteren als je een andere auto, lege weg, verdwaalde bromvlieg of stoplicht ziet. Dit is dan ook meteen het anthum van Bombay’s. Maakt niet uit waar je bent; op straat, in bed of op het strand, je hoort het overal.
- Altijd voorrang nemen en vooral nooit voorrang verlenen.
- De belangrijkste taalproblemen herkennen: ‘ja’ betekent ‘nee’, ‘zometeen’ betekent ‘morgen’ en ‘morgen’ betekent ‘nooit’. Verder komt ‘ ’ wat niet pittig betekent goed van pas
- Mumbai is het verboden woord. Het is Bombay, Bombay en nog eens Bombay

Als je aan al deze volwaarden voldoet mag je jezelf Mumbaiker noemen. Ja Mumbaiker, dat dan weer wel… En aangezien ik voor een Duits bedrijf werk en al mijn vrienden hier Duits zijn, even een combinatie van beide: “Ich bin ein Mumbaiker”

Dan nu over mijn werk bij Volkswagen. Op het hoofdkantoor van Volkswagen in India werken ongeveer 250 mensen, op de Marketing afdeling waar ik zit werkt 20 man. De werktijden zijn van ma t/m vr 09.00 t/m 18.30. Het zijn lange, maar interessante dagen en mijn werkzaamheden bestaan naast koffie drinken, lunchen en opnieuw koffie drinken ook nog uit een aantal andere zaken. Verder mag ik in totaal 11 vrije dagen opnemen, waarin ik reizen naar Goa, Sri Lanka en Kerala ga maken. Zo genoeg over mijn werk..

Nu over de weekenden. Vrijdagavond is het altijd een race tussen de stagiaires wie het eerst bij ‘Mocha Mojo’ aankomt. Dit begint om half 7; tas inpakken, collega’s gedag zetten en de lift naar beneden. Buiten aangekomen is het taak om zo snel mogelijk een Riksja te pakken, wat nogal lastig is aangezien het rush hour is. (de spits duurt hier namelijk van 18.30 t/m 20.00) Heb je eenmaal een Riksja gevonden, is het altijd even afwachten uit welke categorie hij komt:

1ste - Snelle Chauf + Riksja in redelijke staat = (Thijs, Ons pap) Bingo

2de – Snelle Chauf + Riksja in slechte staat = (Broeksteeg, Opa Wim) Snel, maar gevaarlijk

3de – Slome chauf + Riksja in redelijke staat = (Barthovd, Nort) Veilig, maar traag

4de – Slome chauf + Riksja in slechte staat = (Anne.......), Worst case scenario

Afhankelijk van de categorie kom je eerder, later of niet bij je kamer aan. Eenmaal op je kamer aangekomen is het zaak om zo snel mogelijk je pak en schoenen in te ruilen voor je normale outfit. Afhankelijk van je tijdschema kun je wel/niet naar de 200 om vervolgens snel je fiets te grijpen, waarmee het laatste deel van de rit begint. Vanaf dit moment is er niemand meer die je kan helpen en ben je helemaal op jezelf aangewezen; bellen, trappen, schreeuwen, wijzen, roggelen, alles is geoorloofd en het liefst een combinatie ervan!

Eindelijk gearriveerd bij ‘Mocha Mojo’ word de “Holy Beer Tower” geserveerd en de eerste pull is vanzelf sprekend voor de winnaar :-)

Op zaterdag gaan we meestal met aantal stagiaires de stad verkennen. Afgelopen weekend stond er een bezoek aan de grootste sloppenwijk van Azië op de planning. Indrukwekkend en interessant om te zien dat de sloppenwijk zijn eigen economie heeft. In de sloppenwijk wonen ongeveer 1 miljoen mensen en de totale waarde van de economie bedraagt maar liefst 665 miljoen euro! We hebben verschillende industries in de sloppenwijken bezocht; recycling, bakkers, leer industrie, pottenbakkers, handelsmarkt, zeep industrie (alleen voor kleren, als de zeep in contact komt met je huid dan krijg je brandblaren..) etc. Verder door de smalle straatjes gelopen en een aantal ‘huizen’ bezocht

Feitjes:
- Mumbai heeft ongeveer 24 miljoen inwoners.
- 60% daarvan leeft in sloppenwijken.
- 40% van de sloppenwijken is na het jaar 2000 gebouwd en zijn dus illegaal.

Het stap gedeelte zal ik jullie dit keer besparen, niet dat het minder leuk was.. maar toch ;-)

De zondag staat standaard ingepland als ‘Hangover’ dag en bestaat naast een goed ontbijt, uit relaxen op een strandstoel, zwemmen en een aantal potjes beachvoetbal en beachvolleybal, die natuurlijk gewonnen worden.

Iedereen nog veel plezier op de laatste carnavalsdag!

• 21 Februari 2012 - 15:39

Nort:

Meneer, op het werk dient er gewerkt te worden en niet het nieuws lezen van een of ander flut krantje.

• 21 Februari 2012 - 16:04

Teuntje:

Blijf maar goed oefenen met beachvolleyballen, want volgens mij hebben wij nog een weddenschap staan! ;)

• 22 Februari 2012 - 00:35

Joëlle:

Neefje!

Fijn dat jij je zo makkelijk kunt inburgeren daar!

Hier in de USA wil ik me liever niet zo inburgeren, dan zou ik als 10 tonner terug komen! Mijn engels zou waardelozer zijn en ik zou enorm lui worden!
    Alhoewel de Dunkin Donuts wel erg lekker zijn:D.

Heb je de race al vaak gewonnen op vrijdag?

X

• 24 Februari 2012 - 21:44

Applaus, je hebt het voor elkaar gekregen om de route van kantoor naar café op vrijdagavond uitgebreider te omschrijven dan je 'werkzaamheden' ;-)

• 24 Februari 2012 - 21:58

Roel Jacobs:

Jilt,

Gaaf man , leuke tijd zo te lezen. Geniet ervan ben al druk met het regelen van de BBQ - versie 2. Komt helemaal goed. zie je dan

Groeten en je weet het .... Dikke billen moet je willen.

• 26 Februari 2012 - 06:03

Roel:

@ Teuntje - niet nodig ;)
    @ Joelle - off course!
    @ Niamh - oops.. haha
    @ Roel - Inderdaad toptijd! Kijk uit naar de barbecue, dikke billen moet je willen ;)

• 10 Maart 2012 - 22:09

Dorpsstraat 40:

Gefeliciteerd met je verjaardag!! Super om je verhalen te lezen. Geniet van alle mooie belevenissen. Liefs.